Gisteravond in Tivoli/de Helling

Gisteren was ik  in Tivoli/de Helling. Ik was naar het feest Electro swing club De laatste keer dat ik naar de Helling ging waren er niet meer dan 30 mensen present op het feestje ‘Never mind the British‘. Obscure Britpop, toen aan een korte ‘rivival’ bezig. Waarom dat was zal voor altijd een raadsel blijven. Je kon er doorheen rennen en het was koud. Een slecht omen voor de avond van gisteren.

Gisteren was het drukker en de muziek was beter en toch zijn we relatief vroeg vertrokken. Electro swing is muziek wat zich baseert op de Charleston en de Jitterbug, Lindyhop en dergelijke, maar dan met een electronische beat eronder. Denk: Caro Emerald, maar dan zonder tekst. Nu vind ik Caro Emerald al niet zo goed en een themafeest wat zich beperkt tot één genre, dat genre, trok me al niet zo, maar goed, het was zaterdagavond en mijn alternatief was een boek lezen.

De Helling is een doos met niets erin. Zwart van buiten en zwart van binnen, prima voor concerten, want het heeft een redelijk grote zaal en een podium. Voor een twenties and thirties retro party totaal sfeerloos. Er hing een groot scherm waar beelden op werden geprojecteerd van versneld afgespeelde zwart-wit films met T-fords in Old time USA en er stond een rook machine aan die me aan klassefeesten op het VCL deed denken.

Het publiek had stuk voor stuk een vragende blik in de ogen: “Hoe doe ik mee op deze muziek?” “Het vraagt om een specifieke dans, de Charleston of lindyhop en die kan ik niet. Mijn back-up-huppelpasje lijkt ontoereikend. Laat ik afwachten tot er een groepje begint te doen wat ik na kan doen en tot die tijd blij kijken.” Dat groepje was er niet, want ook de Utrechtse lindyhopscène die massaal op deze avond was afgekomen wist geen raad met de electronische beats in ‘hun’ muziek. Na een korte anderhalf uur het aangekeken te hebben zijn we dus vertrokken.

Het was wél een leuke avond overigens, don’t get me wrong. Juist omdat ik er was met vrienden die ik te weinig zie, maar die ik nu al lang genoeg ken dat we makkelijk weer oppakken, waar we de vorige keer gebleven zijn. Vera en Christie zie ik wel vaak, de afgelopen weken alleen niet, maar met Charlotte Inez en Coen erbij was het net alsof we weer op zo’n kansloos studiefeestje waren in die zaal onder de winkel van sinkel. Er mistten wat mensen, maar de oude sfeer was weer terug. Ik heb in vier of vijf jaar studeren met hun aardig wat gedeeld -to use a badly clichéd understatement.

Vooraf hebben we een drankje of drie gedronken in Café de Poort, hier om de hoek. Leuk, en bij nader in zien hadden we beter daar kunnen blijven!

Een gedachte over “Gisteravond in Tivoli/de Helling

Geef een reactie

