Friendly planet

Binnenkort ga ik naar Rome, op herhaling, want in november j.l. was ik er ook, met Anne. Toen waren we ontdekkingstocht gegaan voor het komende bezoek. We werden als het ware vooruit gestuurd door onszelf. Toen hebben we veel leuke dingen ontdekt die we nu, een half jaar later weer kunnen gebruiken. een broodjeszaakje ergens, pasta-to-go die écht lekker was, espressobars waar je je een local voelt etc. We hadden toen ook een wandelgids, een kaart, wat andere gidsjes en dergelijke van Anna geleend die als student al een paar maanden in Rome had gewoond. Ze had ons zelfs een schriftje meegegven waarin ze leuke restaurantjes, trattorias en café’s had opgeschreven. Heel leuk en heel nuttig omdat ze door een vriendin waren aangeraden.

Op zo’n manier voorbereid op vakantie gaan is eigenlijk het leukst. De Lonley Planet en de Rough Guide etc, zijn goed, maar ze voldoen eigenlijk niet aan mijn wensen als toerist, ze moeten namelijk voor een te grote groep geschreven worden, en hoewel je altijd gewaarschuwd wordt voor de tourist-traps, beland je er vaak met die gidsen alsnog. Dat soort boeken worden altijd -tig keer beter met aantekeningen in de kantlijn, aantekeningen als: welk  GOEDE boek moet ik lezen als ik naar dat land ga? En welk merk sinaasappelsap is het lekkerst in de supermarkt of zo.

Het leek me dus wel aardig om de dingen die ik tegenkom op vakantie bij te houden en aan te bieden aan de gene die daar na mij ook naartoe gaat. Nóg gaver zou het natuurlijk zijn als iedereen hun aantekeningen op vakantie aan anderen aan zou bieden. Nu zijn er natuurlijk al heel veel van dit soort sites, en die zijn waarschijnlijk ook prima, maar ik ken de mensen niet, het gaat me nu om mijn eigen vrienden of vrienden van vrienden. Dan weet ik tenminste dat ik de voor mij leukste dingen beleef in den vreemde.

O ja, mijn idee was om dat ergens online neer te plempen, gezien de social media tag die ik heb verworven, niet raar natuurlijk. Maar vooralsnog is het slechts een idee, maar omdat ik best wat bereisde en gelijkgestemde vrienden heb, wel een goeie vind ik!

Geef een reactie

