Wat ik gisteren heb geleerd

Kerstinkopen doen blijft een vreemde ervaring. Het kost altijd meer tijd dan verwacht en sommige dagen gaat het makkelijker dan andere. En er zit altijd een dag tussen dat het dus helemáál niet gaat. Dat was vandaag. Er zijn genoeg winkels in Utrecht die er vanaf de straat veelbelovend uitzien en eenmaal binnen, blijkt het toch allemaal kitsch.

Wat ook vaak gebeurt is dat je met een idee voor een kado in je hoofd, doelbewust naar een winkel gaat om voor iemamd een kado te kopen. Lekker makkelijk. In-and-out, Bobs your uncle en meer van dat soort dingen. Maar eenmaal binnen sta je met het object in je handen en bedenk je opeens: “Hoe kom je erbij dat dit een goed idee was”. Je kunt dan twee dingen doen. 1. De koop door laten gaan, met je verstand op nul je pinpas door de gleuf halen en thuis pas overwegen of het de juiste beslissing was. Je hebt dan in ieder geval het kado. 2. Het object neerleggen en de winkel uitlopen. Dan moet je opnieuw beginnen, een nieuw idee bedenken. Niet relaxed, maar je kunt altijd terug naar de winkel om nog eens te kijken of het een goed idee was.

Vandaag had ik ideeën en winkels in mijn hoofd waar ik zeker zou slagen. Het bovenstaande gebeurde me twee keer (legde het object neer en liep de winkel uit) en ik zocht een object wat dus gewoon nergens te koop bleek. Ik liep van hot naar her en werd steeds gefrusteerder. Ik moest even naar huis, me herpakken. Ik nam een kop koffie, iets te eten en vol goede moed ging ik er weer opuit. Tevergeefs. Ik vond niets, morgen maar weer proberen.

En dan nu wat ik vandaag leerde: Het gebeurde tijdens mijn laatste taak voor de dag, expres tot het laatst bewaard, want een makkie. Ik moest een groot bedrag pinnen. Dat kon bij pinautomaten van SNS had ik begrepen. Ik had thuis gezocht naar SNS banken. Utrecht is dun bezaaid met SNS banken. Binnenin HEMA filialen staan SNS pinautomaten, Dat wist ik niet. Dat zou een les kunnen zijn, maar het gaat verder. Die HEMA-automaat zag er zo gammel uit dat ik besloot naar een filiaal van de SNS te gaan. Op de Nachtegaalstraat wist ik nog van mijn eerdere zoekpoging online. Ik pakte bus 3 en zou daarna naar huis, verslagen, maar met geld. Blijkt het kantoor van de SNS geen pinautomaat te hebben. Ik werd een beetje gek. Ik wist niet da er bankfilialen waren in winkelstraten zonder pinautomaten. Ik mocht van het personeel naar de Albert Heijn even verderop om geld op te nemen. Bij de bank kon ik geen geld opnemen, maar bij de supermarkt wel? Dat is iets wat ik eerder had willen weten! Daar kwam ik vandaag achter en ga ik niet snel ga vergeten. Dat is wat ik gisteren geleerd heb.

Geef een reactie

