Met Proust op de fiets

van Edam naar Assen via Sneek en Norg Wat was ik blij dat ik de laatste twee dagen heb vrijgenomen van mijn werk. Het waren de twee zonnigste  dagen van de ‘zomer’ en die heb ik op de fiets doorgebracht. Ik fietste met drie vrienden van Edam naar Assen, tussendoor met de veerboot van Enkhuizen naar Stavoren. Dat is bij elkaar ongeveer 170 km.

Tijd gaat een hele andere rol spelen dan normaal als je dagen op de fiets doorbrengt. En wat je tegenkomt onderweg ervaar je ook anders. Ik heb (nog) niets van Marcel Proust gelezen, maar in À la recherche du temps perdu staat geloof ik beschreven hoe dat werkt. Als ik me serieus bezig zou willen houden met hoe de hersenen omgaan met tijd dan zou dit het werk zijn wat ik er op nasloeg. Het is moeilijk uit te leggen, maar je komt zeker tot rust als je lange afstanden in je eigen tempo kunt fietsen. Misschien komt het wel door de leegte in Friesland in tegenstelling tot de drukte van steden, waar ik doorgaans ben. Het leek toen ik gisteravond laat weer thuiskwam dan ook alsof ik ruim een week was weggeweest.

Het is ook zo dat ik me deze zomer waarschijnlijk ga herinneren als een hele warme. Terwijl het statisch gezien de boeken in gaat als één van de natste zomers. Allemaal door deze twee heerlijke dagen, een paar keer barbecueen in de tuin eerder deze maand en een vakantie naar Sardinië die nog moet plaatsvinden.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Een gedachte over “Met Proust op de fiets

Geef een reactie

