Mijn avond met Hugh Laurie

Ik zou dus graag een avond met Hugh Laurie beleven. In een donker café met een pianotje. Hugh kent de barman en we betalen dus niet. Het is gewoon gezellig. Je moet weten: Ik ben een rehabilitatietraject gestart met mijn piano thuis. Als kind even les gehad en sinds kort raak ik ‘m weer aan. Voorzichtig grijp ik naar de toetsen. Heel langzaam weet ik er iets uit te trekken, maar het is moeilijk.

Deze avond met Hugh ben ik ineens in de gelegenheid van hem te leren. Hij heeft een cd’tje uit met het type muziek wat ik ook wel zou willen spelen. Van die sfeervolle Blues. Het past precies in het hol waar we ons bevinden. Ik begin en het lijkt nergens naar, maar we hebben bier en hij hoeft voorlopig nergens heen dus hij legt me uit wat ik moet doen. De blues, zegt Hugh, is naast een type muziek, een gevoel, een manier van leven. Dat gevoel is wat je terughoort in de muziek.

Van lieverlee raken we af van de blues en ik vertel ‘m dat ik helemaal niet wist dat hij ook muzikant was. “Je acteerde toch?” Hij haalt zijn schuders op. “Veel mensen weten niet wat ik doe, of wat ik kan”. Hij begint het verhaal wat ik al van horen zeggen ken. Toen hij soliciteerde voor de rol van House acteerde hij dat Amerikan was. Dat deed hij zo overtuigend dat de Executive Producer geen idee had dat hij Brits is. We lachen er eventjes om.

Het doet hem weinig. Hij heeft natuurlijk in Engeland al wereldfaam verworven met ‘a Bit of Fry and Laurie’. Ik doe mijn best om mijn lach in te houden. Dit komt in me op:

En dit:

Percy uit Blackadder en de man achter de piano zijn niet eens zo ver van elkaar verwijderd. In zekere zin House ook niet. Laurie is gewoon een heel veelzijdig iemand. Ik moet uitkijken dat ik geen man-crush ontwikkel. Misschien is dat al wel een gepasseerd station.

Hoe meer drank er doorgaat hoe ‘beter’ de muziek wordt. Hij begint zelfs om mijn grappen te lachen. We spreken af dit vaker te doen. Ik begrijp Hugh steeds beter en de schroom valt weg. De volgende keer als ‘ie me belt om te vragen wat ik van zijn nieuwe album vind zal ik zeggen: “Wat maakt dat nou weer uit? Doe lekker waar je zelf zin in hebt. Oh ja, en speel dat ene nummer eens in G in plaats van F.”

Geef een reactie

